Hallonplock i mormors (eller rättare sagt Jans) buskar.

I onsdags var det en riktig sommarlovsdag. Vi tog en cykeltur ner till Jan som tagit över mormors hus. Plockade massor med hallon.

Så nu ska frysas in och mummsas på hela vintern.

Så fina bären var i år. Perfekta, goda och maskfria :-)

Sen åkte vi hem och lagade mat och Mathias somnade.

Då passade jag på att måla vindskivorna på sommarstugan. Vilket pangväder. Verkade dock vara den sista fina dagen på ett tag. Jag hade sån tur att Mathias valde att sova länge så jag hann med hela huset och duscha innan han vaknade.

När killen vaknat åkte vi till mormor och morfar i Insjön, köpte hem thai mat och så lämnade vi Mathias i Insjön. Jag och Daniel bytte bil i sommarstugan och åkte på crousing i Falun. Mitt mål var att få en mjukglass och de hanns med i Geislaiska parken.

Såg att Falun hade x-antal bockar målade i olika design runt om i stan. En kopia från Sundsvall kanske som har sina drakar runt om i sin stad.
Kom på att jag inte fotade en enda bil. Men jag är kanske inte så intresserad heller. Den häfftigaste jag såg var en rostig gammal bubbla med surfingbräda på taket.

Traffade en gammal supra kompis till Daniel så vi åkte ett varv med de Japanska bilarna innan vi tog en sväng över Galjberget för att se de nybygda området på södersidan. Många fina hus är på väg upp där...
Nu har det regnat ett par dagar och vi har inte gjort många knop.
Idag har vi ätit fredagslunch på Insjönshotell, vilken god kladdkaka det var till efterätt, mumms. Nu ligger Mathias och sover och vi andra vilar vi med. Hade hoppats att det skulle bli uppehåll i regnandet så vi kunde kolla blåbär i skogen. Hoppa hoppas vi kan hitta några i em.

Vårat nya favourite nöje, cykeltur. Ännu e...

bild031 (MMS)

Vårat nya favourite nöje, cykeltur. Ännu en dag med fint väder. Imorgon verkar det lovande sen vet man inte. Så idag blev det ingen träning, den lilla cykelturen räknar inte. Hoppas jag får ett ryck imorgon och rör mig mera. :-). Nu är Mathias lagd och jag ska lägga mig och läsa lite medans jag lyssnar på när han ligger och pratar med fisken ( från parken zoo) och hunden ( som även kallas katt och häst ). Läser nu Moströms 5te bok, Mirakelmannen. Har inte kommit så långt med den är trist nog den sämsta hit tills. Hoppas den blir bättre snart.

Smått och gott.....

Välanväd traktor i sommarstugan. Tur de kan turas om att köra den iaf.
Det tjatas om traktorer, inte minst efter att morbor Jag kom med sin stora traktor och tog ner våran rönn. Jag och Mathias passade på att kliva upp i traktorn och poppade musik och lekte att vi körde traktor. Numera är morbor Jans traktor Mathias och grannarnas traktor vid sommarstugan är Martins. Sen tjatade de om traktorer i ett så fort de hörde ett brummm.

"kul" lek i sommarstugan med glaskulorna.
Vi hann med några riktigt härliga varma dagar i sommarstugan med bad och lek. Var ner till flottbrocafet där de hade nostalgi träff en dag. När Daniel kom med sin fin bil ville de att han skulle ställa ut även den. Så det gjorde vi och hämtade den senare på kvällen.

Där passade vi på att köpa glass och kolla in båtar och fiskar. Såg en baddare rakt ner vid bryggan :-)

Väl hemma i Stockholm så blev det studsmattehoppning.
De tycker det är så skoj och jag tror det är rätt nyttigt.

Martin hängde direkt med polarna Dennis och William. Känns lite trist att William flyttar i slutet av augusti. Men men Dennis blir nog kvar ett tag iaf.

Idag fick jag äntligen på Mathias fotbollskläderna som vi fått från Libero (samlat blöjkoder). Han blev såååå fin

Igår så tog jag en timmas promenad när Mathias lagt sig, gick och lyssnade på radio. Det var rätt skönt, jag behöver verkligen röra på mig. Idag lånade jag grannens cykel (min sakande luft) och cyklade till Västertorpshallen. Simmade och sen cyklade hem igen. Det känndes bra. Daniel var hemma och skar bort tapetkanter. Han hade beställt nya tapeter till köket.
Så när jag och killarna var ute och hoppade och spelade fotboll och åkte sparkcykel så tapetserade han.

Mathias vill gärna vara som de stora killarna och göra samma saker, sån tur att vi gav honom den där sparkcykeln med tre hjul i födelsedagspresent. Den är väl använd.

Före och efter bilder men det blev visst inte på samma vägg. Men det blev fint.
Nu måste jag bara köpa nya gardiner, villket är på tiden. Tror vi hade de som satt där tom idag redan när vi bodde på galgberget i Falun. Så nu ska ut och letas.

I och med att köket var en byggarbetsplats så tänkte vi Pizza idag. Jag hade ju sån tur att Jossans cykel som jag lånat hade Jontes cykelstol på .-) Mathias tjatade om att få åka och jag lovade att efter vilan skulle han få det. Tänkte att alla skulle cykla till Pizzerian iom att Martins cykel var här men min och Martins var helt slut på luft och behövdes pumpas. Martin hade en annan ventil är pumpen hade så det funkade inte och mina däck var helt platta och jag orkarde inte pumpa. Så Daniel och Martin fick ta bilen och jag och Mathias cyklade.
Gissa om han tycket det var skoj. Förra året vägrade han men iår gillade han det :-)

Bubblade och pratade hela vägen, och passade på att krama mamma när hon ändå satt så nära.
Jag blev super sugen på en sån cykel och barnstol. Hittade inga på blocket, får väl leta vidare.

Pizzan var god och killarna åt riktigt bra.
Nu har Martin varit hos oss i över två veckor och längtar lite hem till Mamma, Johan och lillasyster, och Radji (hans dalemantin) Så imorgon kommer han åka hem några dagar men är nog tillbaka på lördag igen :-)
Hoppas på lite mera sommarvärme. Vill kunna bada i polen mera i år och njuta av värmen. Ska iaf se till att plocka lite bär och frysa in till vinterns vitaminföråd. Blåbären i stockholm var det sämsta jag någonsin sett. små skrumpna. Fick inte ens ihop till muffins :-(

Finns det något som glädjer en mors hjärta mer än så.....

Fick höra från Martins mamma att fotot på Mathias som vi ramat in och gett till Martin är placerat i bokhyllan bredvid sängen. Varje kväll så ska han pussa sin lillebor godnatt. Om de glömt måste han tänd och fixa det innan han kan somna. Mmmmmm så mysigt.

Nu mera är det kram och puss på alla innan Mathias ska gå och lägga sig, sen är det älskar mamma, älskar pappa älskar Martin. Hejdå och så en del högljutt småprat innan killen somnar :-)

3D Bio med Martin. Shrek sista kapitlet.

Nu när det blivit lite kallare och inte är lika soligt så får vi hitta på massa annat skoj. Jag och Martin tog en bio halv 1 på dagen. När Mathias ändå sov. Vi ville se en 3D film så det blev Shrek.
Jag var riktigt skeptisk till Shrek när vi åkte dit men oj vad jag tyckte själva filmen var bra. Super mysig storry. En riktigt kärleksfilm, med många roliga inslag för vuxna. Själva 3D effekterna kunde varit flera tycker jag men det var många gånger de kom olika saker och djur emot en i salongen.

Snygga glasögon!

Det är ju rea som gälller nu, halva reapriset på kappahl om man fått sms från dem. Så igår åkte jag till Globen och shoppade. Gillar butikerna på Globen när det blir rea, de har alltid massor med storlektar och kläder kvar. Toppen för en rea shoppare. Jag fick mig en jeansjacka( som jag kämpat att få tag på en sån i sommar, nu blev den min för 140kr) klänning och iaf en tröja en skarf,och ett fint armand för bara 5 kr.  Daniel fick två slippsar 15 kr styck riktigt snygga.Martin fick snygga jeansshorts två t-shirts 3 bälten( han är ju så smal så han tappar byxorna annars) badtofflor keps m.m. Mathias fick t-shirt skor strumpor mm jag köpt även två stråhattar till barn för 15 kr styck tyckte de var roliga annars kan vi ge dem till föskolan som vill ha lite roliga kläder.

Hade tänkt att vi skulle åka bubblan upp på globen någon dag oxå, men då måste det vara fint väder så man ser lite.
Idag passade jag och Martin på att kika in på kappahl i kungens kurva på vägen hem från bion, köpte två till t-shirts till Mathias och ett par jeans. Martin ville inte ha några byxor eller tröjor. Han gillar verkligen inte att vara i klädaffärer.
I morgon ska jag ta och lämna tillbaka det som jag köpt och inte passade. En klänning och kofta och topp till mig och två par jeans till Martin och ett par byxor till Mathias. Det är ju så bra när man har många butiker omkring sig även på gångavstånd.
Nu fixar Daniel middag, kycklingsallad blir det idag :-) smarrigt.
Martin spelar på datorn och Mathias hoppar på oss i soffan. Ajjj. Men han är duktig på att säga förlåt och blåsa och krama efteråt  :-)

Parken Zoo 22/7-10

Oj det blir långt mellan inläggen när man är på semster. Har haft massor att blogga om men inte haft tillgång till kortläsare och internet :-( Nu hoppar jag över lite och lägger dagens utflykt till bloggen.

Igår när vi kom hem till Segeltorp blev Jonte super glad åt att träffa Mathias igen. De berättade om sina planer att åka till Parken zoo imorgon(läs idag) och jag hade ju tänkt fredag men vi tänkte om och packade.

I två bilar åkte vi gemensamt de 10 milen till Eskilstuna. Men oj villka tunga moln det var när vi kom fram.

Mathias hade med sitt nya favorit gosedjur i bilen. Min hemsydda hund som han kallar katt och ibland häst.
Väl framme så hade jag med kuponger en vuxen gratis /sällskap. Så vi fick 190kr rabatt och Jontes familj lika så. Det var göteborgskex som hade sånt bra erbjudande. Igår så var jag och Martin in på www.parkenzoo.se och tävlade lite, fick ihop lite poäng och när vi visade vår kod fick vi 3st 10 Djuros var. Dessa kunde man sen åka karusell eller göra spel för. Fick även en enket förfrågan i kassan, om vi fyllde in den och lämnade när vi gick hem så bjöd de barnen på läsk till hemresan :-) me like.

Så började våran dag i parken. Vi kollade massor med djur.

Lejon myrskok och apor. Mycket skoj var det som var innhägnat men......

Det djur som Martin gillade mest var de otroligt söta grodor vi hittade och de var nykläckta och många många. Undrar lite hur många vi råkade trampa ihjäl. det var massor av små grodor på en gångväg mellan två dammar i parken. De hade regnat lite så de var riktigt på promenad hummör.

Killen ville gärna komma upp och nära kanter, här ligger han och kollar in krokodiler.

Kan du hoppa lika långt som en Puma? Martin komm riktigt långt, men Mathias klarade nästan 7m :-)

Efter att vi intagit tacobuffé och pannkakor så somnade Mathias i vagnen. Undertiden vi åt så regnade det på rätt bra men sen blev det bättre, så när Mathias och Jonte vaknade så sken solen upp igen.

Martin passade på att åka båt när småkillarna sov.

Glasspaus, är man uppmärksam ser man att Mathias äter både sin och min glass. Det kan bli så när inte alla väljer lika glassar :-)

I barnenes zoo testade Mathias att gå in i getternas hus.

Söta goa killar rider krokodil. Mathias Jonte och Martin.

Karusell dax. Masken super skoj, Mathias blev super arg när vi skulle gå av och jag fick nästan med våld ta av säkerhetsbältet och lyfta ur honom. -Åka mera, skrek han. Martin tyckte den var läskigare än han trodde.

Min duktiga tvååring (två år och tre månader.) Kunde själv köra elbilen. Trampa på pedalen och svänga på ratten. Rikgitigt bra, bara några gånger körde han in i kanten eller fastnade mot någon annan bil.

Vi åkte oxå ett tåg och tekopparna.

Äntligen vann vi även en sån stor basketboll som vi suktat efter på gröna lund i flera år. Daniel stack åt honom en 50lapp och tänkte börja så. Det kostade 10kr /kast. Men som ni ser på blilden fick han tillbaka 40kr :-)
Man kan oxå se  den gula fisken som Martin vann på vinst varje gång för 20kr. Som tur vann både Jonte och Mathias likadana gula fiskar de med.
Mathais och Martina fiskade ankor och där fick Mathias en badboll och Martin en till gosefisk  :-)

Tiden gick fort och klockan var efter 5 så  alla barnen fick äta middag innan vi gick till bilen med våra gratis drickor :-)

Supre skoj att vi fick så många roliga saker med oss hem och att vi bestämde oss för att åka när grannarna åkte.

Och för er som undrar vart fantomen tagit vägen från parken zoo, här kommer svaret......

.....han står i ett garage som man kan se när man åker maskberg och dalbanana.

Väl hemma fick Mathias lite kvällsmat och sen upp i säng, (hörde inte ett ljud ikväll, tror han var super trött) Martin stack ut och lekte med Dennis och William. Jag och Danel köpte hem mat och satt oss för att pusta ut på altanen innan solen gick ner. Vilken fantastisk dag! Toppen.

Helt fantastisk dag/kväll svävande över stockholm...

Förra året när Daniel fyllde 30år fick han ett ballonglyft i födelsedagspresent och trots att jag inte fyllde jämnt så fick jag ett med :-) Förra året mådde jag ju inte så bra så vi sattsade på iår istället. Fick lyfta på första försöket, vanligast är visst att man får försöka boka 5-6 ggr innan man får vara med på en stigning.
Vi hade lämnat barnen hos mormor och farmor i Gagnef parkerat bilen hemma i Segeltorp och åkte till samlingsplatsen i Nacka. Där bestämde de att vi skulle åka till Sätra/Bredäng och testa vindarna. Det är ju precis hemma. Så det blev att passera hemma och så test släppte de en heliumballong vid sätra.
Det visade sig att vår pilot fick stå på sig för att vi skulle få stiga ikväll. De andra ville avblåsa pga vindarna.

När piloterna bestämt sig så åkte vi till sätra båthamn och bredde ut oss på en stor äng. 5 ballonger skulle upp, bla världens strösta som tar 32 passagerare.

Hela ballongen ska fyllas med luft med hjälp av två stora fläktar. Korgen ligger ner.

Vi flög med Carlshamns den tog 23 personer. Rob var våran pilot.

Syrran hade inte lyckats boka en plats till kvällens flygning men tog sig ut till Nacka och kom med nöd och näppe med på en ballong. Den minsta som tog 10 personer. Den skulle visst ge mest flygkänsla vad jag förstod. Trist nog så stratade vi som nummer två och syrrans ballong sist så vi sågs inte i luften. De landade även på annat ställe så vi fick höras när vi fick slå på mobilerna igen.

Den första som flög iväg var den största.
Det blev grymt varmt när man skulle fylla på med varmluft. Sen när den stod upp var det bråttom att hoppa i korgen.

Känndes som vi skulle kracha in i syrrans ballong men oj va snabbt vi steg.

Vilken fantastisk känsla, vi flög på mellan 200-400 meters höjd. Ljudlöst när inte brännaren var på.
Vindstilla då man färdas i luftens hastighet.
Så fantastiskt härligt.

Globen och lång syn över stan.

Efterföljande ballonger syrrans sist.

På marken så satt folk och grillade och var i parkerna. Alla vinkade och ropade, man kunde höra vad de sa och föra en konversation. Någon frågade om det var värt det och vi svararade givetvis -Ja.

Så måga fina vyer.

Solen gick ner och vi fick se en fin solnedgång.

När det var dax för landning var vi tvugna att lägga ifrån oss kameror och allt löst på botten va korgen och ställa oss med höften fram och hålla i handtagen som fanns på insidan av korgen.
Vi såg en än och förstod att det var där vi skulle landa, tog i några träd toppar en björk rätt hårt och sen skulle vi bara passera ett hur med en gammaldax tv antenn. Puhh vi klarade den med en halv meter sen sjönk vi snabbt och landade med några dunsar. Bara skoj alla skrek en gång till och tyckte det var som att åka karusell.
Se var det bara det strora jobbet kvar

Att få ut all luft och få ihop ballongen och på ballongen på en bil och korgen på en annan.

Sen blev vi belönade med champanj från kaptenen som berättade en historia ang första ballonfärden

Vi blev döpta i champanj till greve och grevinna av sätra äng där vi landande. Sen blev vi bjudna på Falu rågrut och ost och vindruvor. Gott vi var super hungriga.

På våran äng landade det tre ballonger med inte syrrans.

Det var en kanon kväll och innan vi skutsades till närmsta tunnelbanestation så fick vi ett diplom som sa att vi flugit ballong. Super trevlig pilot Rob. Satt och småpratade med honom på vägen till stationen.
Ska bli kul att se syrrans bilder sen men hon jobbar i helgen så det dröjen några dagar innan vi får se dem.
I dag har jag och Daniel flängt runt och handlat lite tills vi skulle på grannarnas "charter" fest. Skoj, vi har grillat kycklingspett och ätit gott. I och med att det är så nära så smiter jag hem då och då och passar på att göra klart blogginlägget :-)

Fjäderholmarna.....

Idag har vi varit på utflykt till fjäderholmarna. Mathias och Martin blev nöjda med först t-bana sen båt. Mathias har klappat sig på bröstet och tjatat -Tias båt. Tias bana. I flera dagar.
Så idag var det äntligen dax.

Det var varmt och skönt redan från morgonen när vi väntade på tunnelbanan.

Vis slussen var Mathias rätt nöjd, massor med båtar att titta på.

Jag får kämpa rätt mycket för att få ta bilder på mina killar. Martin sticker gäran undan och jag tjatar om att han kommer bli besviken när han blir äldre och inte har bilder på sig som barn. Det brukar hjälpa iaf ett litet tag.

Framme på ön fick killarna först springa av sig lite i lekparken.

Sen tog vi och badade lite även om det inte fanns så bra strand. Det mesta är klippor och vassa stenar. Hujeda mig vad kallt det var i havet. Brrrr.
Men Martin och Mathias doppade sig.

När Mathias sen sov i vagnen så passade jag och Martin på att kolla in de olika butikerna på ön.

Det finns en del mysiga små butiker med mycket skoj i.
Jag och Mathias köpte småblommor som man satte ihop till ett armband. Skoj för billig peng. 10blommor 15kr. Martin ville inte ha men gärna hjälpa till att sätta ihop armbandet :-)
Mitt i brunt och svart och Mathias i grönt och beige.

Och glasblåsning och drejning att titta på. Även smide och målerier m.m.

Det känns rätt sjukt när stora båtarna åker förbi precis utanför ön.

Söta pojkar hand i hand längs bryggan

Pappa kommer glass :-) Mathias sov men fick en mjukglassbägare när han vaknade som han slukade i ett bums.

Båten som tog oss tur och retur för 100kr/vuxen 50kr/barn men Mathias gratis.
Turen tar ju bara 25 min så det är aldeles lagomt.

Båten var skoj att åka och så många båtar vi mötte och några roliga vågor vi fick gunga i.

På fastlandet igen, snart tunnelbana igen.
Åhh vilken toppen dag! Super mysigt.

Fortsättning på första semesterdagen...

När Mathias lagt sig för att vila, kämpade jag med våra skitiga golv. Det blir lätt skitigt så här års med en kille som sullar festis och saft på golvet, inte funkar helt rätt med potträning och gör pölar på golvet och så har vi ofta skorna på när vi sprigner mellan framsidag och baksidan innomhus.
Jag torkade och gned massor och fick byta vatten tre ggr. Men nu så är det fina och luktar gott.

Halv 3 om Danie och Martin, så jag och Martin packade en väska och tog tunnelbanan till slussen och där...

...tog vi Djurgårdsfärgan över till Gröna Lund.

Det luktade popcorn när vi gick genom entren och vi hann precis köpa en påse innan dagens show med Tobbe trollkarl började. Fick super bra platser på rad två.

Martin gillade det skarpt, och var med på noterna.

Självklart blev det ett idolfoto och autograf.
Sen bar det iväg till attraktionerna. Först ut lustigahuset.

Bilden som de tar när man åker flygandemattan ut ur lustigahuset. Oss gjorde de inga pengar på men lyckades fota av bilden iaf :-)

En lite skpetisk kille i kön och väntan på Blåtåget(spöktåget). Men det gick bra, är det för otäkt kan man ju alltid blunda.

Miniradiobilarna funkar alltid. Idag blev det två åk.

Det var superlugnt på grönan idag. Nästan inga köer, super skönt. Martin åkte lilla uppskutet, tuff tuff tåget och vi åkte tekopparna tillsammans bland annat.

Vi åkte även bläckfisken, den har vi åkt två år tidigare och bägge gångera har Martin grinat. Den här gången gick det liiiite bättre. Han tror att nästa år kanske han kan klara av den utan problem. Den snurrar ju en hel del och han blev stel som en pinne så snart karusellen startade.

Vi åkte även kärlekstunneln, här är deras fotot som de vill att man ska köpa.(jag fotade bildskärmen där de visade bilderna)

Det var ju en fantastisk kväll, soligt och varmt. Vi blev bara tvugna att köpa oss lite kyla. En lång mugg slash.

Sista karusellen blev elefanterna. Killen orkade inga flera och våra kuponger ( som jag för övrigt köpt på tradera) tog äntligen slut.

Vi gjorde några roliga 5-kamps spel oxå. Slå stubbar, vattenpistolskytte, slå bollar i hundens mun och skjuta gevär. Martin fick iaf två barn (tröst)priser och han verkade nöjd.

Så tog vi färjan till slussen igen och då var det massor med luftballonger ute och flög. När vi kom till slussen strax innan nio så stod termometern på +26. Helt sjukt skön kväll.

Prirrade lite imagen när jag tänkte på att på fredag är det våran tur. Jag och Daniel har bokat in oss på en ballongflygning och hoppas att vädret tillåter att vi stiger.

Jag älskar ICA Kvantum Kungens Kurva....

De har bra bil-vagnar. Även om de borde vara lås på dörrarna för Mathias kliver ut och in hela tiden.
De bjuder på bananer till barnen. De har massor med olika djurhörnor bland hyllorna för barnen. Isbjörnar, apor troll m.m. Även om det tar  lite tid så är det ett nöje att gå och handla.

Måndag första riktiga dag på semestern...

Idag var hela familjen uppe tidigt, före åtta. Innan nio så åkte Daniel upp mot Dalarna för att hämta Martin. Jag och Mathias tog bilen till Vippanparken i Fruängen. Där fanns massor med skojjigheter.

Plaskdamm med klippor. Vattnet gick väl Mathias upp på låret så det vara aldeles lagomt.

Relaxing kille i gungan!!

Massor med klätterställningar och olika ruchekanor.

Man fick låna cyklar och här kollar han in de stora killarna som leker med kulor i en bana.

Så blev det lite fika paus, banan, vatten och russin.

Och så en liten lekstuga till killens förförtjusning.

Söndagens projekt.

Träfärgad byrå blev vitbyrå med gråa knoppar. Om det inte var för att de hade fräst ur för knopparna så skulle jag genast bytt ut dem. Men nu fick de iaf bli gråa. Det blev så mycke renare i rummet på engång. Inte bara för att jag sorterade bort en påse med utvuxna kläder från Mathias utan för att det blev en färg mindre i rummet.

En dag vid Flottsbro.

Idag var det ännu en dag med kanon väder. Så vi packade in lunch och fika i bilen och åkte till www.flottsbro.com

Vi hann inte ens bre ut filten innan Mathias hade känt på vattnet :-)

I och med att vi var där strax efter 10 så var det rätt lungt. Och även om det droppade in folk hela tiden känndes det ändå inte som att det var i närheten till fullt på stranden, som ligger i slutet av en slalombacke.

Daniel i mitten av bilden.

Skoj med en brygga, vi kollade på fiskarna (såg några fina abborar och andra "gula"fiskar), hoppa från bryggan och plaska runt.

Mathias ville såklart vara nere i vattnet hela tiden.

Men tillslut blev det nakenbad. Han tyckte det var jobbigt med blöta shorts.

Lunchen bestod av rostbiff, skinka, potatissallad och gurka. Mathias fick oxå färskpotatis då han inte är så förtjust i potatis sallad. Mathias delade ut all gurkorna, flest gurkor la han på sin egen tallrik.
Men det var svårt att få honom att sitta still och äta. -färdig, mätt, tjatade han och ville gå och bada igen. Men det fick räcka. Vi tog och packade ihop och åkte hem.
Killen ville sova i vagnen så jag gick en promenad. Trist nog sov han bara en timma. Så på em blev han lite trött, men vem är inte det i värmen.

Denna fantastiskt varma dag passade jag på att drick ur det kungliga bröllops vattnet som jag köpte när jag och Martin var och vinkade till Viktoria och Daniel.

Idag har inte Mathias ätit så bra, men det är nog värmen. Så vi tog en sväng till affären och köpte jordgubbar. De är ju så himla billiga nu för tiden. 15kr/L. Försäljaren var super gullig mot Mathias inte nog med att han la i extra gubbar i vår liter han tog den största gubben han såg ur en annan liter och gav till Mathias. Jordgubben var stor som ett äpple :-)
Så när vi kom hem åt vi jordgubbar i massor.

Att sitta still på pottan funkar bra när man äter glass, även om det inte blev något resultat i pottan.

Igår fick jag ett sms från Glassbilen om jag gick in på länken de skickat och uppgar postnr och telefon nr så skickade de ett sms som jag skulle visa för glassbilen och få en glass.(oj vilken lång mening det blev)
Självklart fixa de vi det och Mathias var rätt nöjd när han fick sin glass. Han åt halva igår innan middagen och resten idag när han vaknade :-)

blev rätt kladdig runt munnen.

När Mathias gick och la sig vid 19 tiden efter att vi råkade slå på barnkanalen och de visade pippi, det gillade han.
Så bar jag ut hans gamla klädbyrå och slipade av den. Jag har tänkt i två års tid att jag skulle måla den vit. Nu är det på gång. Men har ingen färg så det får vi fixa imorgon så jag kan måla när han sover på dagen eller på kvällen. Trist nog så hade de fräst in knopparna så jag kan inte byta knoppar. Funderar på att måla dem i en annan färg istället. Kanske gråa vi får se.

Åhh i går firade vi in semestern med att grilla, fläskfilé, majskolvar och Daniel gjorde spett med lök, svamp och paprika. Till det åt vi mumsiga färskpotatisar och sallad.Fantastiskt att sitta ute och äta massor med gott.

Tjohoo! Semester, och jag har redan läst h...

bild055 (MMS)

Tjohoo! Semester, och jag har redan läst halva Moström boken den fjärde i serien. Tur jag köpte den femte oxå fast den bara fanns som inbunden. Nu ska jag hem och njuta. Ikväll blir det grillen, mums. Känns så skönt, fick precis klart med höstens konferans. Efter 10 avslag blev det tillslut yasuragi Hasseludden. Inte helt fel :-). Måste ju boka in ett dygn där med syrran och mormor oxå, ett presentkort ligger och väntar.

Mums! Idag blev det god lunch. Jordgubbar ...

bild054 (MMS)

Mums! Idag blev det god lunch. Jordgubbar morot och en mealbar, hasselnöt. En dag kvar till semester. Nice

Vad gör man när det börjar regna??

Killen med koll ville såklart ha ett pallaply.

och gick ut på uteplatsen. Mysigt med lite regn.

I helgen när vi var till andra sommastugan hittade vi mina gamla pärlplattor med knoppar och boxtäver. Sånna har de på förskolan och Mathias gillar dem.

Så idag satt han still en stund och pysslade lite  med knopparna :-)

Smått och gott från helgen...

Hann med en glass i Rättvik innan vi åkte till Dalhalla. Passade på att leka turist.

Mathias lekte med nya vatten/sand leksaken. Det snurrar ett hjul när man häller vatten och öppnar luckan, skoj!

Äntligen kom jag mig för att boka in ett besök hos Daniels morfar. Skäms massor över att ha levt med Daniel i 5år och ännu inte varit hem till morfar Valter. Han bor i Hedemora och vi är alltid påväg någonstans och har inte haft tid att stanna.

Nu bokade jag in en lunch där till Mathias. Perfekt ca 45 min från Insjön, ett spring slut sig stopp och få mat i magen.

Farmor var oxå där och bjöd på jordgubbar, smarrigt.

När vi startade från Hedemora gick det inte ens 5 min innan killen sov. Så sov han hela vägen till Barkarby där vi tog ett stopp för att äta....

....glass.

-kolla mamma. Det är många nya ord hela tiden nu och - vet du mamma. Men sen kommer inget mera.
Snappar upp och härmar och lär sig massor på förskolan.

Måste bara visa dessa fina bilder från Dalhalla. Se ska ha pirat föreställning där för barn i sommar. Super fin scen och rekvisita. Så läckert mot det turkosgröna vattnet. Såg helt fekjat ut.
Oj vilken lång länk men här kan man se någon bild från föreställningen.

Vilken dag, vilken kväll, vilken bra Carola!!

I lördags var det äntilgen dax att se Carolas Elvis och Barbra konsert i Dalhalla.
Vi hade anmält oss till Meet´n Greet träffen innan konserten vilket innebar att vi fick en guidad tur ner i kalkbrottet och vara med på en timmes genrep och träffa C innan konserten.
Dalhalla är vackert och det blir inte sämre av att vi fick kanon väder. Det blev en tropiknatt och värmrekord, precis som 2003 när Carola var här sist(iaf officiellt, har haft företags gig på Dalhalla)

Det var en härlig promenad ner i kalkbrottet. Carola stod på scenen och sjöng vackra Barbra låtar.

Så kul att få vara med på genrepet när solen fortfarande lyste ner i brottet. Men varmt och svettigt var det. Men vi behövde ju bara sitta och njuta, annat var det för C som var tvungen att jobba på.

Osminkad och härlig tjej....

På genrepet hade hon hela klädsen från Viktoria och Daniels bröllop, på konserten hade hon en annan klänning under.

Allt var på topp...

Efter genrep så kom hon och pratade med oss, trevlig och go som vanligt.

Den här tjejen tar sig verkligen tid med sina fans.

Sen fick vi gå en guidad visning på scenen, jag har ju mitt teknik intresse så det ville jag verkligen inte missa.
Rätt skön känsla att stå där på Dalhalla scenen.

Kunde inte låta bli att plåta Akt 2. Akt 1 lappen satt under så det fick bli en överaskning till konserten.
Akt 1 var Elvis, Akt 2 Barbra iaf till 98%

Kändis i publiken. Christer Ulfbåge.

Dax för konsert och hur kommer hon in?? På hoj såklart, me like.

Många bra Elvislåtar blev det.

och självklart upp i publiken skulle hon :-)

Akt två kom hon in via roddbåt. 2003 åket hon vatten skoter och dök i vattnet och nu roddbåt och hoj. Vad blir det härnäst, hellekopter, linbana....

Ja vad ska man säga, det var en fantastisk em och kväll.

Efteråt så tog hon sig tid att träffa fansen igen. Här pratar hon med några fullstolsbundna, det var svårt att höra vad de sa.(tänk någon pratar med tungan ute)Men C ger inte upp koncentrerar sig och tar sig tid att vänta in vad de har att säga. Sen fick vi oss en liten pratstund med C, jag fattar inte hur det går till när hon säger -Hej, Maria! Hur mycket finns det plats för i hennes hjärna?

På vägen hem tvingade jag mina vänner att stanna till vid en rastplats innan Rättvik. Hade sett en banderoll eller rättare sagt pressening med C reklam. Men det var högt gräs till midjan, gärdesgård och fårhage ivägen. Men som tur är har Jonas långa ben och lyckades ta sig över två hinder och upp på ställningen och fick ner den till mig. Tjohooo

Vad kan den vara ca 1x3meter iaf. Ska sätta upp den inne i garaget i sommarstugan.

Sen blev det ett stopp till och en till banderoll innan jag klev av i Insjön, och sen blev det visst en till för de som var kvar i bilen :-)
Det handlar ju om att städa i naturen, inte kan man låta skärp sitta kvar och skräpa. Nä någon ordning får det vara. Så städa var vad vi gjorde :-)

Vilken dag, vilket väder. Super bra spelni...

bild040 (MMS)

Vilken dag, vilket väder. Super bra spelning i Dalhalla. Blir en dvd och tv4 spelning i slutet av augusti. Nu sitter vi i bilkö på väg mot rättvik och det är + 21. Skoj skoj. Kommer lägga ut mera bilder inom kort. (inom kort är obestämd tid, kan dröja allt från någon minut till någon vecka.)

Semesterdag hos mormor och morfar

Jag flexade ut på fredagen och tog med mig Mathias på torsdagkvällen på en biltur till Dalarna.
Vilket underbart väder. Vi har idag hittat på många skojjigheter.

Varit på utflykt och vattnat blommor..

Badat, kollat fiskar och när sen nakenbadet blev av även snubblat och rammalt under vattnet, men det gick bra inte ens hosta :-)

Men det är rätt skönt att få bli inlindad i en handduk av mormor med.

Superskoj, åkt båt med morfar för första gången. Inga problem att få på flytvästen.

Däremot att få av den, killen vägrade och var helsvettig under när den tillslut kom av.

Mysigt att vandra på stigarna i skogen. Kul att han kan sånna ord "stig" de lär sig massor av bra saker på förskolan.

Sparka vatten, bad för andra ggn idag.

Perfekt reklambild för Sun-Maid russin :-)
Det perfekta mellanmålet när man åker bil.

Fotboll i sommarstugan

Mumsiga hamburgare med beasås, kolla in den nya poolen i bakgrunden. Jag pumpade och pumpade men tillslut så var den klar för att fyllas med vatten.

Supernöjd kille badade för tredje gången idag. Vi har hunnit med massor av saker idag och killen somnade lätt i sin säng. Fantastiskt väder, hoppas det håller i sig imorgon då vi ska till Dalhalla. Mathias ska då få vara hemma hos mormor och morfar och mysa.

I onsdags tog vi med Jonte hem från förskolan.

Hans mamma jobbade och pappa var tvungen att åka på ett möte. Jonte blev så glad när han skulle följa med oss hem. Mathias oxå såklart.

De gick så fint hand i hand och verkade så nöjda.

och såg spännande saker tillsammans längs vägen.

Sen mumsades det på jordgubbar i massor.

å badades i polen innan Jontes mamma kom hem. Så sköna killar som gillar att leka nästan hela tiden. Ibland blir det lite syskongnabb bara. Men sånt är ju nyttigt oxå.