Tacksam för grannarna :-)

Idag hade vi inga planer. Eller Deniel ville en sväng till Skärholmens C men det var allt. Så kom Jonte och frågade om Mathias ville följa med honom till Postmuseumet. Jossan och Jocke är på bröllop i Skåne så Jossans syrra Frida är barnvakt.
Frida hade varit på museumet med barnen igår och Jonte sa då att han ville dit igen. Innan jag frågade Mathias om han ville med frågade jag Frida om jag fick följa. Klart jag fick så då gjorde vi en utflykt. Martin ville inte med så han fick stanna hemma med pappa.
Nöjd tjej som hade två fina killar att kika på hela dagen.
Tok bra väder när vi gick till bussen. Varmt och kvavt men klarblå himme.
Framme vid postmuseumet gick vi direkt till Lill posten där barnen får leka. Här kör de postbilen lastade med paket.
Vi hittade små flakpostbilar som man kunde lasta med olika paket som sorterades i färger m.m.
På postkontoret fanns mynt från förr och olika länder, perfekt att leka med.
Man kunde lämna in paket eller hämta paket och få stämplade kvitton.
Frida och Julie skickar paket via Jonte.
Frida jobbar på förskola så hon gillar att gå in i leken precis som jag :-)
Så många roliga paket de slagit in med bokplast så de skulle tåla lek från alla barn.Många olika former och färger.
Så hade de ett pysselrum där man kunde måla och pyssla. Alla barn fick ett kort de kunde dekorera och sen skicka till någon. Det bjöds även på frimärke. Gissa vem Mathias skickade till? Sej själv så klart och Jonte hängde på och gjorde detsamma såklart.
Efter att de fått frimärken fick de lägga på korten i brevlådan som tömmes dagligen kl 16
Ska bli så kul när de får korten hem i brevlådan i början på veckan.
Kl 15 stängde Lill posten så då begav vi oss hemmåt. Men på vägen luktade det så himla gott...
Vi var tvugna att gå in och kika och killarna gillade att kika när det bakades polkagrisar.
Under tiden de stod där och kikade berättade hon som jobbade där vad som hände innanför glaset. Frågade om killarna kunde gissa vad det var i smeten. Mathias gissade rätt - socker.
Jag gillar att kolla på när de bakar polkagrisar. Minns när jag var liten och vi var in i Gränna. Minns oxå att jag tjatade till mig ett polkagrisbak hemma som liten. Blev gott men inte så vackert :-)
Det är ju tokvarmt att handskas med.
De bjöd på smakprov av varm mjuk karamell. Tokgott!  Häxvrål var smaken vi kikade på.
 
Jag skulle kunna stå där länge och kolla när de bakade, rullade , delade rullade delade och tillslut blir klara polkagrisar i olika smaker.
Vi lät barnen välja vilken de ville ha. Jonte valde cola och Mathias äpple. Men tillslut valde vi bort polkagrisstången mot hallon och päron klubbor. Billigt och bra :-) stängerna är ju så stora.
Så i väntan på t-banan i Gamla Stan hade de varsin påse med klubba, och såklart en extra till Martin.
Hemma ikväll ha vi nu grillat och ätit ute på baksidan, härligt väder.
Skoj att Frida och Jonte ville ha oss med idag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0