Bra jobbat av killarna...

Tidigare i veckan såg vår uppfart ut så här.

Hann inte med att ta någon ny bild för när jag kom från jobbet i fredags hade Michel redan grävt mer än halva uppfarten. Daniel var och hämtade vibbra och stenklyv som vi hyrt av cramo

Jag hämtade hem Mathias och så åkte vi till K-rauta och köte tre långa reglar. 5.10 m långa. Gissa om jag var nervös när jag försökt surra fast dem i släpvagnen och körde den relativtkorta vägen hem. Trodde aldrig vi skulle svänga upp på stigmansvägen. Puh men det gick bra. Brädorna var så långa att om jag flyttade ut dem 2 cm från kanten av släpvagnen så tippade de av.

Daniel och Michel jobbade på bra och efter att vi alla ätit pizza fortsatte de att jobba.

Mina långa brädor kom bra till pass. Observera i bakgrunden syns alla stenar som vi under onsdagen hämtade hem från ByggMax. Tre vändor med överlastad släpvagn blev det. Tur mormor var här och tog hand om Mathias så han slapp åka med. När vi kom hem med fösta lasset var han med och plockade av stenarna. Super duktig i sin arbetarhandskar.

Efter att ha grävt ur och lastat bort mycket grus, jämnad de till ytan med att lägga tillbaka gruset på rätt ställe. Vibbrade, körde med vibrerande maskin för att göra marken hård. Sen fyllde de på med den sand som Daniel hämtat från stenkrossen innan jobbet på tisdagen och slätade till den med en av reglarna.

Mathias tog en paus och åt gjordgubbar. Längde alla skankarna i jorden vid mina planteringslådor för han ville ha nya gubbar.


Michel var en hejjare på att lägga stenarna, så innan kl 20 låg alla hela stenar på plats. Då hade Michel jobbat sen 12:30.

Så blev det dags att göra kvällen för nästa grej att göra skulle göra för mycket oväsen.


Imorse var killarna ute vid 9 och sågade stenar och fyllde igen alla hål där det krävdes delade stenar.
Så blandade de cement och la en ram runt hela stenpartiet så stenarna ska hålla sig på plats.


Mathias var ute med oss hela dagen idag. Han trivdes rätt bra kan man säga.

Fogsanden sopas runt plattorna och efter en vattning på med ny sand och sopa igen.


Åh så fint det blev. Klart vid 12 tiden. Minder än ett dygn efter att Michel börjat. Men som han sa, vi bara jobbar och jobbar. Inga pauser och fika som om man gör jobb hos kund. Normalt kostar en sån här uppfart 30-35' kr att få lagd inkl material. Vi hade fått ett bud på 20'svart. Ska bli skoj att räkna ut vad det har kostat oss. Även om det har varit en hel del jobba att få hem stenar, grus och maskiner så kanske det känns som det är värt det.

Resten av dagen idag har Daniel fixat lite fina stendetaljer åt mig.

En inramning runt klängerväxterna.

Och en inramning runt körsbärsträdet. Nu behövs bara lite gräsfrön och hönsgödsel så blir det fint.
Det jobb som jag trodde skulle ta fredag,lördag och söndag var alltså klart redan vid lunch på lördagen. Toppen. Själv är jag dunder förkyld. Hostar nyser , ont i halsen och snorig. Puh hoppas jag mår bättre imorgon.

Idag påbörjade syrran sin resa med 35 personer som ska åka transibiriska till Peking där jag ska träffa dem 16 sept. Nedräkningen för mig har börjat. Kommer bli en och en halv hektisk vecka på jobbet så det är väl bra om jag är frisk. Får dricka honungsvatten och vila massor nu.



Kommentarer
Postat av: Lotta

Fin infart ni fått nu!! Själv har jag provat mura första ggn idag, gjort egna utebänkar runt grill vid stugan. Ingen aning om murningen blev rätt,visar sig. Krya på dig och försök få vila imorn nu!

2011-09-03 @ 22:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0