Kina september

Åhhh då var min andra resa till Kina över för iår. Tokigt det känns att besökt Peking tvågånger med 4 mån mellanrum. Super nöjd med denna resa oxå.

Mycket shopping blev det. Det man inte hittar på marknaden frågar man efter så hämtar de det på lagret i botten våningen. Efter 1½ dygn träffade jag syrran och hennes 35 resenärer.


En av resans höjdpunkter för mig var att åka till Peking Zoo. Ingen ville följa med mig så jag tog en tur själv.
Så himla vackra djur.

Efter Zoo träffade jag Anna och Marie på marknaden som ligger där brevid. Hit hittar inte så många turister och det är en hel del "fixed" pris så man slipper pruta så mycket. Tittar man noga på bilden ser man syrran skymta fram bland kineserna.

Så passade vi på att unna oss lite behandlingar. Syrran fixade ögonfransar igen och jag gjorde manikyr och pedikyr för 160kr

En kväll besökte vi Hoters bar. Amerikansk inspirerad bar med dansande servitriser. INTE så imponerande.Men ändå skoj att se.

Och dessa leksaksmarknader med huuur mycket som helst. Bara att pruta på. Betalade väl ca 20 kr per bil och då har de även ljud.

Syrran får lite massage när vi väntar på att de hämtar skorna vi ville ha från lagret.

Billigt att äta är det. Pasta till mig och Pizza till syrran och dricka totalt 44kr. En meny på McD kostade mellan 11-14 endast 15 kr och väljer man då bort läsken mot en flaska vatten kostar det 12,50. Tok billigt. Så Kineserna blir fetare och fetare av all skärp mat och sjukdommar som de aldrig haft tågar in i landet med dunder takt.

Peking anka, ingen favourite men skoj att äta. Blir lite som tacos.

Tunt mjukt bröd doppa en ankbit i svartsöt sås och så lägg i lite gurkstänger och prujolök vik ihop och ät med pinnar. Super enkelt för de som är uppvuxna i Kina. Inte lika enkelt för oss turister

Muren, toppen väder och första och enda bilden med min kamera där jag är med på bild. Syrran har desto flera bilder där jag är med men hon kommer ju inte hem förräns om 2½ vecka.

Ja vad ska man säga...vackert. Fatta vad de har slitit för att få till denna mur.

Syrran och min rumskompis Marie.

Åter igen besökte vi os-byn med birdnest

Stor och maffig bygnad.

Här passade jag på att köpa några till drakar till pojkarna. Tre sånna långa med 6 sammansatta drakar kostade 10kr.

Syrran och våran engelsktalande guide, glömt namn. Hon var super bra.

Så gick vi på akrobatikshow
Mycket imponerande.

9 personer på en cykel.

Totalt var det 5 motorcyklar som körde kors och tvärs i denna lilla stålboll. Har det även på film ev kommer jag lyckas lägga ut den här senare.

Morgon gympa vid kontorsbygnaden mitt emot hotellet.

Dessa fantastisak små rumpor som man såg både här och där.
Kanske inte så hygieniskt men söta är de....

Killen posserade gärna för kameran. Hmm tror det var en kille iaf.

Min favouriet fanta. Persikosmak. Har en i kylen som Mathias och Martin ska få dela på nästa gång Martin kommer hit.

Man som är ute och går med sina fåglar. De brukar rasta sina fåglar i parken på morgonen när de själva utför någon aktivitet.

På vägen till flygplatsen, åkte expresståget , så passerade jag IKEA.
Så smidigt att ta sig fram i Peking via deras t-bane system och billigt. Ett åk 2 kr oavsett hur långt man åker. Ut till flygplatsen kostade det 25 kr. Normalt pris med taxi den sträckan är 92kr. Men min taxi som jag åkte in med den här gången var riktigt lurig. Ville ha 280kr men jag lyckades pruta ner det till 180kr Tok dyrt iaf men vad ska man göra när man redan sitter i taxin??

Väl hemma hade jag fått en super fin rosbukett av Mathias(mormor)
Mathias var super go och efter ett par kramar fick jag natta honom. Stora fina myskillen.
Nu har jag jobbat ett par dagar och det funkar bra. Tidskillnaden ligger åt rätt håll så man blir morgonpigg och kvällstrött. Just som jag vill ha det..

Nu väntar jag bara på paket från Kina skickade hem en hel del saker, även om väskan var fylld till bredden så fick långt ifrån allt plats den vägen.

Nu känner jag mig mätt på kina för den här gången. Har stort köpstopp för en tid framöver. Nästa resa skulle jag kunna tänka mig leka lite reseledare för vänner och bekanta som vill se Peking. Så inom 10 år kanske jag är dit igen  :-) Dags att spara lite pengar och hänga med vetja...

Detta blev mitt 700 ade inlägg. Tok många har det blivit. Kul att ni fortfarande hänger med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0