"några" timmar på akuten.

Fick i onsdags ett jobbigt samtal från förskolan. Mathias hade ramlat inne och slagit i pannan så det gått hål. Regält och de trodde det behövdes sys. Som tur var var Daniel hemma för han kände sig inte så pigg. Det gjorde att han snabbt kunde vara på plats och ta med Mathias till akuten.
De parkerade bilen vid Huddinge sjukhus kl 12 sen blev de bollade mellan akut och närakut och tillbaka till akuten ingen. De tyckte inte såret såg så fint ut och skulle behöva sys. Men de tyckte det satt lite dåligt till, förnära ögonen för att kunna lokalbedöva.

Precis när jag skulle åka från jobbet kom ett sms från Daniel. - de kommer söva killen. Puh, jag rusade till bussen och på 10 min var jag på sjukhuset och letade efter dem. Jag kom till avdelningen dit jag trodde de skulle komma när allt var klart, men när de kom ca 15 min efter mig så hade än så länge inget hänt. kl 15


Den här synen var inte så skoj för en mor. Syns inte så bra på bilden men såret hade en glipa på ½-1 cm och var tjockt och fult. Killen var dock vid gott mod.

Han hade fått en mysig nalle som han kramat och pussat till sköterskornas förtjusning.

Han var så söt i sin klänning, såg ut som en liten stjärngosse utan strut.

Han hade emla(bedövnings)salva på händer och i armveck. Så var vi tvugna att duscha och tvätta håret. Hmm hoppsan där fuskade vi lite för killen gillar inte att tvätta håret.

Pappa läste bok och sen fick vi se en bra tecknad film om en bläckfisk som skulle få ett flygplan(kanyl) att landa på handen och tanka(få medicin). Bra pedagogisk film som killen såg tre gånger sen sa han -nu vill jag inte se den mera, jag vill åka hem.

Avdelnings sköterskan kom in och skulle landa flygplanet på handen men hon såg ingen bra ådra någonstans så de ringde barnavdelningen.
Därifrån kom en sköterska som skulle sätta nålen, men tji hon försökte väl på tre ställen innan hon gav upp. Det emlades mera på fötter händer och armveck.
Mathias fick ännu en nalle för att han var så duktig. Jag hade honom i  mitt knä i sängen och Daniel och en sköterska lekte med honom under tiden hon försökte få in nålen.

Anldeningen till att vi var tvugna att vänta så länge var att när man sövs måste det ha gått 6 tim sen man senast åt och Mathias hade fått en halv macka när det kom till akuten.

kl18 kom de och hämtade ner oss till operation. Vi fick klä på oss rock och mössa. Daniel skickades iväg till väntrummet och jag fick följa med in till operationssalen. Där inne på britsen väntade ännu en nalle eller anka. Vi bestämde att det var Pytte från Anki och Pytte filmerna.

Här försökte de igen sätta nålen i minst två av de emlade ställerna men tji. Det gick inte och nu började humöret tryta för killen. Hungrig och trött. Kl började närma sig 19 så de sa att vi får ta till mask för att söva.
De viskade till mig att det kan komma att vara otäkt för Mathias och han kanske kommer kränga och kämpa emot. Narkosläkaren kom in och sa till Mathias att han skulle få blåsa upp en ballong. Han tyckte det lät skoj. Så han tog själv masken och blåste och blåste (och självklar däreimellan drog i sig sövningsmedlet) Efter fem andetag sa han - nu är den klar( och syftade på ballongen.) men läkaren och jag sa nej mera luft och så forsatte han.
När han började bli sömnig började han kränga och vi fick hålla kvar masken, benen sprattlade och sen sov han.
Puh då hade jag inte långt till tårar. Sköterskorna tyckte jag hade skött mig fantastiskt bra. Varit riktigt lugn så Mathias kände av lugnet.
De lyfte nu över Mathias till operationsbritsen och jag var tvungen att lämna rummet. Hann möta läkaren som hade Mathias som sista passient för dagen. Vi småpratade lite innan jag skickades upp till Avd igen.

Där var inte Daniel och han hade nyckeln till vårat klädskåp. Fick sköterskorna att ringa ner till uppvak och fick reda på att Daniel satt i deras väntrum. Jag lyckades leta mig dit ner. Strax efter 20 kom de sen och berättade att Mathias låg på uppvak. Men bara en av oss fick gå in. Daniel gick in och jag gick tillbaka till avdelningen. Det kundet ta upp till 3 timmar innan han vaknade.
Läkaren ringde och berättade att allt fått bra och att han lyckats sy på ett annat sätt än han berättat för mig innan. Han hade sytt under huden så det inte syndes alls. Tråden kommer tas upp av kroppen så det var bara ett par strippar på som skulle sitta tills de trillade av. Toppen att han tog sig tid att ringa.

Så äntligen vid  22 kom de upp till avdelningen. Där sa de att bara en förälder fick sova kvar. Men på opperation hade de sagt att vi kunde gå hem så vi frågade hur de skulle ha det. De pratade då med läkaren som sa att allt gått så bra att vi kunde åka hem.

Nyvaken, nysydd liten goding med blodrester runt munnen. Hade haft slang i halsen.
Såret såg platt och fint ut.

De ville se om han drack innan vi åkte hem och så erbjöd de pannkakor.
Mathias var hungrig och ville ha.

Har nog aldrig sett honom gluffsa i sig mat så snabbt. Muggen med saft försvann snabbt ner i hans torra strupe och vips var pannkakorna slut. Jag var rädd att de skulle komma upp igen efter sövning och tom mage. Men icke.
Han ville ha mera men vi sa stopp och packade in oss i bilen och åkte hem istället.
Kom hem vid 23:45 och då fick han macka och mjölk med mormor som var på besök.

Dagens nallegåvor. Han fick även pennor och en tandborste nere på uppvak.


Observera att en nalle har plåster på handen =)
De gúlliga sköterskorna på operation hade skrivit på ankans (Ankis) namnlapp. Till Mathias från personalen på operation. Super gulligt. De tyckte han var så duktig trots att de var jobbiga mot honom.

Så idag som jag hade tagit ledigt för att vara med på förskolan en dag och följa med dem på deras torsdagsskogsuflykt fick istället vara hemma och ta det lite lugnt.
Får försöka planera in en annna dag för förskolelek.

Känns konstig att vara hemma en torsdag och sen jobba endag innan helg. Men även rätt skönt.


Kommentarer
Postat av: Åsa M

Men vilken dag ni hade! Oj, oj, stackars kille! Men vad duktig han har varit! Och bra jobbat av dig, det är inte så kul att stå bredvid... Hoppas ni fick en mysig torsdag hemma! Kram!

2011-10-20 @ 22:24:03
URL: http://asamontin.blogg.se/
Postat av: Lotta

..å fy fabian vilken pers det måste varit för er!! Tur Daniel var hemma iaf och kunde komma snabbt! Helt otroligt vad M är duktig! ...och du med, måste varit jobbigt se sövning, nålstick och allt! Typiskt nålandet skulle krångla så! Bra kämpat av er iaf!!!

2011-10-21 @ 19:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0