Oj vad jag ligger efter...

Har inte hunnit med bloggandet de senaste dagarna. Är ju så många kalendertävlingar man måste tävla i varje dag på nätet och så blir det för sent varje kväll.
Men men nu är jag på det igen.

Den 1 dec var vi hos mormor och morfar. Självklart var jag tvungen att ta med kalendern till dem, för Mathias har väntat så och frågat varje dag om det inte är sista december så man får börja öppna luckorna =)

Super nöjd kille som får öppna en lego lucka varje dag nu fram till julafton.

Och jag kan väl erkänna att han har två chokladkalendrar oxå. En blixten och en smurfarna.

Vi har varit hemma hos Jan och bakat i bagarstugan.
Killen älskar att baka och leka i mjölet.



Måste erkänna att detta var mitt första bak (på 40 år) som jag inte gjorde några egentillverkade bakvärk. Stafettpinnen har nu gått vidare till min son. Han gjorde en del roliga bullar...

Jämn värme både under och över, det är inte alltid lätt att få till.

Brödkakorna på jäsning.

VIssa bullar blev små andra stora. Här har vi småbulla på jäsning i bakgrunden.

Dag två bakade vi tuta. Det är kokadmosad potatis med lite salt och rågmjöl utbakat i rågsikt.
Men det kan bli rätt kladdigt och man leker med den ett tag.

Mormor hon kan konsten att kavla ut degen super tunt.

Så ska den gräddas på båda sidor i super het ugn. Snabbt ska det gå, och den får inte fastna på hällen.


Mathias hade rullat ett "ämne" som jag sen kavlade ut och han följde med till  ugnen för att se den gräddas. Mums va nöjd han sen var när han fick äta sin tuta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0