Fuerteventura...

Efter att jag kört upp Mathias till mormor och morfar i Dalarna på onsdageftermiddagen packade jag och Daniel det sista. Flyget gick 8:00 från Arlanda.


Nu visade det sig att vi hade övervikt och inte kunde tanka fullt utan blev tvugna att mellanlanda för att tanka på vägen ner. Lite trist men bara att finna sig i.


Vet inte om det riktigt räknas, men annars så har jag nu även varit i Porto, Portugal. Där hade de massor av vindkraftverk iaf. Borde betyda blåsigt land.

Nåväl efter att vi äntligen tankat och ätit flygplans middag så landade vi på Fuerteventura.

Det var ju bara 9 månader sen vi var här förra gången. Nu hade vi valt ett hotell längre från flygplatsen så det tog väl ca 45min med buss. Såg vårt förra hotell och stranden, mysigt.

 De här torra marken var betesmark åt de tusentals getter som bodde på ön. Fattar inte vad de levde av. Fanns ju mest sten och åter sten.

Vårat hotell var fantastiskt, super fin standard på rummen. Trots att jag ej betalat extra för att få havsutsikt så fick vi det och en super stort rum ca 40m2. Stort badrum med duchkabin och badkar, toalett och bidé. Däremot satt en sminkspegel på väggen som jag försökte tända och fick värsta stöten så proppen gick. Behöver väl inte säga att jag inte rörde den mera under vår vistelse där.
                                                                   

Hotellet låg vid stranden, svart lavastrand,perfekt att promenera längs.


Super fina poolområden. Fanns även en olympisk pol där man kunde träningssimma.

Vi råkade vara på hotellet när det var internationella arobics veckan. Massor av ledare som var där och hade utbildning. Vet inte om det var mera pass än vanliga veckor men vi hade mellan 10-15 pass per dag att välja på, allt gratis. Jag passade på att gå på Zumba och afrikanskdans. Vi skulle ju ha en slappar helg vid polen men två pass hanna jag iaf med.
 så hann jag även med en lite sväng på gymmet där även Daniel var och lyfte skrot.
 
400m2 stort gym med stora fönster till inspirerande miljö.

Här är utsikten från frukosten en morgon. De där bergen i bakgrunden besteg vi en dag. Man kan se en lite ljusare slinga på berget längst till vänster. Där startade vi och gick gick och gick. Super brant. Tog oss upp till den högsta toppen i mitten på bilden och sen även en väng till den platta toppen till höger i bild innan vi försökte ta oss nedåt. Den här ön är ju gjord av super gamla vulkanutbrott så det var bara lavastenar och klippor. Blev som rullgrus på vissa ställen så det gällde att hålla koll på kanterna och stupen. Men jag rekomenderar denna vandring om man inte är höjdrädd.

Daniel som gillar att springa i uppförsbackar började med att springa ett tag. Han syns som en liten prick i mitten av bilden.
 Sen blev han slut och var tvungen att vänta på sin vatten bärare och fru :)
Än så länge känns ju vägen lugnbred och inga stup intill vägen.
                                               Men tjena, här har vi kommit en tredjedel av turen och låren skakar. Helt fantastisk utsikt.
 Och långt där nere kunde man se vårat hotellområde och grannbyn längst bort.
                                                             Ytterligare lite högra upp.
 
Uppe på toppen!!!




 Ett halvt steg bakom mig är stupet nu. Tur det inte kom någon kastvind.
 

 

                          
Utomhus gymmet som var skapat av en Dansk. Alla övningar gjordes mot egen kroppsvikt. Fanns många olika varianter.
 
  
Superhärliga polen. Det fanns två poolområden. Vi hann bara utnyttja det ena, så vi tog det lugna.



 Stranden!


Lyckades fånga en ödla på bild. Den här är en liten på 12-15cm men när vi var uppe i bergen och gick såg Daniel en stor ödla/varan. Jag var glad att jag slapp se den iaf.

Härliga utsikten från vårat hotellrum. Blev havsutsikt trots att vi inte betalat extra för det :)
Den närmaste polen hör till ett hotellrum med egen pol. Man kunde även hyra fristående trerums lägenhet med egen pol.
Vårat polområde och stranden.

Nöjda paret som hade svårt att få upp ögonen då blixen var väldigt hård när mörkret fallit.
Vi hade halvpension, frukost och middag. Buffe båda gångerna och frukosten var super bra och middagen godkänd. I sportsbaren var det olika aktiviteter på kvällarna, vi hann med ett par kvällar med kareoki ( vi deltog inte) och en kväll med Latino kurs och dans. ( vi deltog lite på håll :)

En superhärlig weekend fick vi iaf med toppenväder. Nice!

Väl hemma så hade mormor och moster Anna tagit med Mathias på tåget från Dalarna så han sov sött i sin säng. Jag var tvungen att gå in och snosa lite på honom där han sov. Hade i och för sig inte behövt det för någon timma senare kom han in till oss. Låg och sparkade tills jag tillslut tröttnade och bar in honom till sig. Så härligt att få gosa lite med killen igen, men va stor han blivit och utvecklat språket ännu mera. Köpte lite "bilar som pratar" godis till honom och lite annat godis till Martin. Kanske blir det dax på lördag att ta fram det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0