3:dje advent


Idag var det dags att tända tredje ljuset, se så fint pepparkakshjärtat från förskolan hänger i fönstret.

Men när det kom hem med killarna så var det i två bitar, tur att mamma kan laga med sockerklister :-)
Även om Mathias inte gillar att hans hjärta är lagat så kan det iaf sitta i fönstret till jul.
De är så duktiga att fixa på förskolan.

I hallen hänger våra lucia kläder och väntar. Min på att bli struken, Mathias på att tas med till förskolan.
Han får med sig stjärngossekläder om jan vill leka med luciorna inne på dagen och snögubbedressen till ute firandet på eftermiddagen.
Ska bli spännande att se om han kommer vara snögubbe när luciatåget kommer imorgon, och jag hoppas han kommer sjunga massor. Han är så glad i att sjunga här hemma.

Var tvungen att fota killen när han vilade idag, han somnade i sin stråhatt. Såg ut som en gammal gubbe där i sin spjälsäng. Han somnade vid ett och jag lyckades inte få liv i honom tills tre då föreningen bjöd på glögg i lekparken, så jag fick gå själv. Väcket honom vid kvart i fyra då det var dags att äta. För sen åkte Daniel och Martin till Dalarna och vi passade på att gå ut och åka bobb, -12 känns kallt här i sthlm. Blev inte ute så länge gick runt ett kvarter och hittade en pulka backe vi testade sen hem och värma oss.

Nu har killen somnat och jag pysslar. Det blev lite havre råg och vete över från mitt julpyssel till förskolefröknarna så fåglarna kommer få en lite kärve i vårt körsbärsträd :-)
Har fixat julpåsar till fröknarna som de ska få imorgon vid lucia firandet. I år innehåller de kardemummaskorpro med hasselnötter, praliner, knäck några med lakritssmak, marmelad, skyddsängel och en julhälsning på knäckemacka.

Igår lekte jag en stund i köket. Tempererade choklad, värma till 43, kyla till 27 värma till 31.
Det är ett pyssel med det gick rätt bra.
Sen gjorde jag en fyllning på mörkchoklad nogat och en halv hasselnöt. Hmm har inte provsmakat men tror det är goda.


Gillar formen som jag fick av syrran som hon köte i Japan. Blir små fina dinosarier.

Kanske skulle jag ta och prova en först så jag vet om det är värt att ge bort några.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0