Besök hos sjukgymnasten...

Smög upp idag oxå när killarna låg och sov. Mathias fick vara hemma idag oxå. Han hostade massor igår kväll när han skulle sova :-(

Jag åkte in till SÖS idag igen, idag så var det info från sjukgymnast och en från Bröstcancerföreningen Amasona.

Vi var bara tre som skulle lyssna på sjukgymnasten, alla var opererade men bara jag hade gått igenom cellgifter. Det var intressant att höra om lymfans funktion och orsaken till att den kan strula efter en operation.

Vi ficko oxå göra ett rörelse test, hon ville se vår rörlighet och ev ge oss tips om nya strechövningar. Jag hade idag full rörlighet. Men det är viktigt att fortsätta stretcha nu när strålingen kommer igång. Dels för att man då ligger med armarna över huvudet och så gör strålningen att man blir stelare.
Hon kollade även mitt ärr och tyckte att lymf ärret såg fint ut ingen in eller ut buktning. Men jag ska massera det lite för att få ett mjukare ärr.

När sjukgymnasten var klar så tog en kvinna från Bröstcancerföreningen över. Hon berättade om deras verksamhet, de hade träffar och föreläsningar. Man kunde även höra av sig till dem om man ville prata med någon som fått samma behandling som en själv så mailade de ut bland sina kontaktpersoner, och den som passade in hörde av sig. Det var ju skit bra.

Det blev en hel del disktioner mellan oss som var där och jag kände mig ivrig att försöka ge en del råd inför cellgiftsbehandlingen. Dricka mycket, ingefära är bra, ät det du längtar efter även om det är onyttigt, ha tår och fingrar i is under alla behandlingar.
En av tjejerna bodde i Mälarhöjden, inte så långt från mig, så hon skjutsade hem mig. Super snällt. Då hann vi prata lite mera i bilen.
Hon skulle till perukmakaren och hade en del frågor om håravfall och sånt. Jag passade även på att fråga om hon ville se mig utan peruk ( jag saknade det när jag var i den situationen) det ville hon. Hoppas hon inte blev för avskäckt :-)
Jag kan bli lite hmm hur ska man säga ledsen och tycka varför ska en så fin tjej drabbas, hon är ett par år äldre än mig, smal och fin och fint mörkt hår. Nog för att det sägs att håret blir ännu finare när det växer ut. Men hela behandlingen är ju ingen dans på rosor. Nu reagerar ju alla olika på behandlingen, jag hoppas hon kommer tycka den är en baggis. Vi får väl se, vi bytte iaf tel och mail adresser så jag hoppas vi kommer ses och höras något här fram över. Nu råkade hon även vara från Dalarna, även om det var en bit söder ut i vårat län. Det här dalfolket dyker visst upp överallt :-)

Nä nu vaknar snart Mathias och jag har inte vilat, hmm jag råkar ju bara hamna framför datorn jämt. Ska försöka minska ner på den tiden......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0