Ett besök vid slottet...

Idga gjorde vi en utflykt i vårsolen.

Jag och killarna tog tuben in till Gamla stan.


Kollade in några fina gränder...

och kullerstensvägar.
Så vackert när solen låg på.

Mathias ville ha våffla. Så vi köpte en Belgisk våffla med jordgubbsylt och grädde.
Ja han åt väl 5 bitar sen ville han inte ha mera. Martin ville hellre ha korv så vi gick vidare till Seven eleven.
Festade till med en ny smak på fanta, jordgubb och kivi. Ingen favourit för mig men killarna var nöjda. Jag längtar fortfarande efter den Kinesiska Fantan med persikosmak. Mmmm den är god.

Så gick vi till Borggården vid slottet för att se vaktombytet. Kom lite tidigt så vi mumsade Ahlgrens bilar i solen.


När de spärrade av ställde vi oss längst fram. Efter att ha väntat i ca ½timma och det precis skulle börja säger Mathias - Jag är kissnödig. Jaha det var bara att lämna våra platser och leta toalett.

Men vi kunde iaf se när de marserade förbi, hårt stampande i marken.

Sen gick vi in i slottet, gick massor av trappor upp till festvåning och representationsvåningen. Där var det sprotlovsjakt för barn. Vi gick runt och letade upp massor av djur och när vi lämnade in lapparna fick killarna varsin chokladbit. Många fina rum stora salar och fantastiska kristallkronor. Man fick inte fota där inne och jag höll mig till det :-)
Sen gick vi ner i skattkammaren. I ett valv nere i djupa källaren under slottet finns kungakronor och svärd att titta på. Mathias var lite närgången på montrarna så en vakt kom snällt fram och bad honom vara försiktig för alla montrar var larmade som kunde utlösas om man rörde montern för mycket. Åååå så spännande det blev. Jag tyckte det kändes som en jönsonligan film där de skulle göra en kupp :-)


På stortorget passade vi på att köpa med oss några bullar från Stadsmissionens bageri.
När vi väntade på tuben hem hann vi med att mumsa i oss fikat.

Goa bröder och god bulle :-)
Tur pappa hade varit hemma och tränat(sprungit) och var full av energi och kunde fixa middag för vi var helt slut. Jag höll på att somna i soffan men klarade av att hålla mig vaken.
Nu är det andra chansen på tv. Inget går min väg :-(  men men vad är en bal på slottet...(förutom en massa springade i vackra stentrappor)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0