Högmässa i Brännkyrka 2012-07-29

Idag var det uppläsning av Greta ( min morfars brors fru som gick bort i början på juli)
Eftersom hon inte har någon närmare släktingar än oss och alla övriga bor i Dalarna(syrran jobbade) så åkte jag dit.
Har aldrig sett kyrkan förut, men det var en fin kyrka. Inte som de flesta runt om stockholm som bara ser ut som församlingshem. Den här var en fin stenkyrka.
Det var kanske mellan 10 och 15 personer i kyrkan. Uppläsningen skedde för 4 som gått bort och ett barn som döpts. När de läste upp namnen och berättade hur gamla de blivit tände de ett lite ljus och satte i ljusstaken.
 
Mmm fina Greta, men hon har det mycket bättre där hon är nu. Kan se igen och slippa smärta. Tände ett ljus för Greta och bad henne berätta för mormor om Mathias ifall mormor skulle missat hans uppväxt från himlen.
I taket satt två stora miniatyr skepp. Då kände man att detta inte var någon Dalakyrka iaf. Sånt har vi inte hemma i Dalarna. Vi sjöng många psalmer men de var svåra. Inte så många som jag kände igen melodin på sen tidigare.
 
Om tre veckor ska jag hit igen. Men då som festklädd. Det råkar nämligen vara denna kyrka som mina grannar ska gifta sig i.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0