Bak med färska bär...



Idag har det inte gjorts myckt här hemma. Trist väder och lugna stugan. Jag passade på att baka lite när vi hade färska bär. Det blev en super god blåbärs och hallonkaka.

Har försökt tänka på allt som Mathias kan behöva på förskolan imorgon. Lagt fram kläder till mig, fixat matlåda. Nä där ljög jag, Daniel har fixat matlådor till oss båda. Packat ner jobb datorn. Slog faktist på den idag och kollade mina jobbmail. Det visade sig att de haft inbrott i receptionen på AF i Huddinge under vecka 30 så jag ska se till att köpa en ny bärbar kanon till konferensrummet där såg jag. Gruvar mig lite för jobbet, hoppas jag kommer ihåg vad nästan alla heter. Har inte ägnat jobbet mer än max 5 min av min tanke under semestern. Men det är väl så det ska vara.
Måste kolla SL oxå, bussarna går ju fortfarande på sommar trafik och har andra tider. Jag var iaf och fyllde på mitt och Daniels SL månadskort idag, dåligt att man inte kan göra sånt via webben tycker jag men det kommer väl.
Oj klockan är redan 9 tyckte jag hörde Mathias nyss, han måste ju sova så han orkar med morgon dagen. Jag hade tänkt lägga mig vid 9 idag, men det hinner jag ju inte. Ska äta de sista hallon och blåbär med mjölk och duscha innan jag får gå och sova.

Så måste jag skicka med mitt recept på kakan oxå:
1 ägg
2 dl Socker
1 dl smält smör el margarin
2 dl vetemjöl
1 tsk Bakpullver
2-3 äpplen men oj här blev det fel va?? Nä receptet är egentligen en äppelkaka.
Jag tog istället färska blåbär och färska hallon. Tar man de frysta måste man nog strö på lite potatismjöl annars blir det för mycket vätska.
Gör som vanligt vispa ägg och socker tillsätt smält smör och mjöl blandat med bakpulver.
Häll smeten i en smörad och bröad rund form med löstagbara kanter. Häll på bär eller äppelkyftor grädda i 175 grader i ca 40-50 min.
Kakan jäser upp under gräddningen men sjunker ihop mot slutet inne i ugnen.
Servera med vaniljglass. Mums.
Kul att jag skrivit vem jag fick receptet av. Erik och Margareta Wallberg i Falun 1994. Jag jobbade på förskolan Linnéan och Erik var ett av mina favouritbarn. Kan han ha varit max 5 år då kanske. Ingen risk att man skulle känna igen honom idag 16år senare, men oj är han då typ 21år. Puh va tiden går. Nu tänker vi på något annat.

Just jag ska ta fram mina sista färska bär ur kylen och sen krypa i sängs och läsa mina sista sidor i min sista Moström bok Mirakelmannen. Den blev bra den oxå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0