Chokladfestival på Nordiska Museet

Mys dag på stan med Annica. Började med att gå på chokladfestivalen.
Så fantastiskt fina figurer i choklad. Alla var redan sålda.
Vi lyssnade på ett proffs om ur man lyckas med chokladmousen till tex tårtor. Självklart fick vi smaka på resultatet.
Många långa härliga bort med massor av praliner.
världens största chokadfontän. Här kunde man köpa marsmallows på tandpetare och sen doppa i vit, ljus, mörk eller aperlin choklad. Många bjöd på smakprov så man var rätt nöjd när man gick därifrån.
Marsipanskolan som jag gått på kurs hos var där. Hade fina rosor och massor av annat i marsipan.
Det hölls även tävligar. På fredagen utsågs årets konditor. Idag var det kladdkake racet, en tävlig där barn bakade och tävlade om bästa receptet.
Magnus Johansson konditor och Titti Schults från RiX FM.
Både jag och Annica är älsakre av lakrids. Super gott att smaka på olika sorter.
Den här hade vi önskat att vi fick smaka men den fanns bara att beskåda då varan kommer i butik först 1 nov.
Undrar just om man kommer hitta den om en månad.
Efter att ha tryckt i oss choklad var det dags för lite mat.
Vi tog en Brunch lunch på Riche, Anders Timells resturang vid Stureplan. Annica fick en hamburgare och jag tog en fish and chips, smarrigt .
Sen begav jag mig hem och Annica fick gå runt lite på stan innan hennes tåg tog henne tillbaka till Dalarna.
Hade tänkt sälja på loppis imorgon men vädret verkar osäkert så jag ställer in. Trist då måste allt förvaras till våren istället. Hade varit skönt att bli av med grejer som ändå inte används eller är urvuxna.
 
 Nu Tanja, här kommer rapporten om chokladdagen :-) speciellt för dig ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0