Då var det dags igen då....

Årets första fästing.
Tack vare att Mathias kissat i kallingarna som jag upptäckte på vägen hem så blev det bad på en gång.
och tack vare att Mathias själv fyllde badkaret med så himla mycket vatten att vi fick sätta på armpuffarna råkade jag se en svart prick i armhålan.
De här små liven är inte så trevliga. Små och eländiga. Bilden uppe till vänster ser man att de är rätt små. Den gick fort och innan jag han fota hade den klivit ner från papperet och ut på golvet.
På blodomloppet som jag var på i böjan av juni stod vårdguiden och delade ut dessa fästingplockare. Som tur var hade jag koll på vart den låg och lyckades få fast hela fästingen och den lostnade ganska lätt.
Efter den syns nu ett litet rött märke.
 Får hålla koll där under de närmaste 2 veckorna. och kommer feber kan det ha varit något skit i fästingen.
Den lilla fästingen kremerade jag sen i diskhon. 
 
Nu står jag i valet och kvalet om jag ska vaccinera Mathias mot TBE. Fästing bussen står vid IKEA nu varje helg. Man tar vaccinet i tre omgångar till att börja med. 1-3 mån efter första sprutan tar man spruta nr 2 sen tar man tredje inom ett år. Sen behöver man bara en spruta vart 3-5 år (beroende på ålder) resten av livet.
Men sprutorna kostar drygt 300kr styck.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0