Jaha VAB igen då.

Förskolan ringde idag när jag satt och åt lunch. Mathias hade ögoninflamation. Så det var bara att hämta hem honom från förskolan. Röd runt båda ögonen och tjockt gult var kom ur ena ögat.

Tänkte att den kan ju vara bra att bada lite så kanske han skvätter till i vattnet så ögat blir tvättat. Ja ja tanken var god men så blev det inte. Däremot såg jag en svart fläck på höften. Försökte pilla av den men den satt fast. Trodde det var koagulerat blod, tog min pinsett och röck till.

Gissa om jag blev förvånad när jag såg denna lilla krabat krypa omkring på papperet som jag skakade av pinsetten emot.

Den var väl bara 1-1½ mm lång, men otäck. I mitt 40 åriga liv så var det här den första fästing jag sett. Gillar dem INTE.

Det började klia på mig överallt. Granskade Mathais kropp men hittade inga mera.

Tänk att de här otäcka djuren kan gjöra så mycke onytta. Nu måste vi hålla koll på Mathias i 14 dagar. Först att rodnanden försvinner sen att det inte dyker upp någon röd ring. Då kan det vara borelia.

Ringde iaf vårdguiden den är så bra att ha att göra med när man behöver råd och inga väntetider. Ska badda Mathias ögon och se om vi kan minska varandet så han blir bra snart.

Jag ska passa på att gå och vila nu så jag kanske hinner med att jobba lite hemifrån imorgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0