Rolig pyssel torsdag

Hade sån tur att mormor var här den här veckan i andra ärenden så jag passade på att få barnvakt en kväll.
Bokade in mig på en marsipankurs på marsipanskolan i Huddinge.

Jag var tok trött hela torsdagen. Kraften hade helt gått ur mig efter min ansträngande onsdag.
Men när jag väl kom till Kursen i Huddinge kändes allt på topp.


Lotta som höll i kursen hade dukat upp på hennes köksbord det vi skulle behöva för kvällen.
Vi fick provsmaka några mandlar och olika marsipaner innan vi fick våra klumpar att jobba med.

Lotta gick igenom steg för steg för att få till det så bra som möjligt.
Man ser ju på en gång vad det ska bli iaf.

Så fina nästa klara grisar.

Nu så har de fått knorr och öron oxå.
Jag blev riktigt nöje med mina.

Så fick vi mera marsipan. Ofärgad och röd.

Dags att göra tomtar. Jag testade många olika, tjocka, långa, stor luva liten luva, stor näsa liten näsa. Blev många iaf.

Så doppade vi dem i choklad, duttade av dem mot smörpapper så de skulle få en fin kant.


3 timmar senare så hade jag åstakommit detta.

En spargris med guld 10:a och en rosettgris och 13 tomtar i olika former. För att de skulle stå fast i kartongen använder man kristyr som klister.
Marsipan håller länge. Hon visade en stor gris som var ett år gammal. Den skulle hon måla med kurbits inför en julmarknad i Avesta om någon vecka. Marsipangrisen som var så gammal hade en hård yta men var fortfarande mjuk innuti.
Marsipanfigurer ska förvaras i rumstemperatur.

Jag kunde såklart inte hålla mig utan köpte en påse med materiel för lika mycke till minst. Så i helgen ska jag och pojkarna marsipana och leka. Har visat dem mina alster idag så de är taggade inför pysslet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0