Första advents helg...

I dag har vi varit på Skansens julmarknad. Med jobbets DN-kort gav det oss halvapriset i inträde :)
Det är väl fantastiskt, att man kan parkera gratis på strandvägen på helgerna. Perfekt och nära.
Vi gick in vid Hesselutsporten och tog bergbanan upp. Jag minns inte att jag åkt den förrut men antar att jag gjort det när jag var liten.

Killarna var riktigt nöjda med turen iaf.

Vackert väder denna lördag.

Vi började i julpysselbygnaden. Mathias föll direkt för att börja rita. Satt där med pappa en bra stund.

Jag och Martin var i rummet brevid och stöpte ljus. Så skoj. Längtar tillbaka till Falu ljusstöperi där man kan köpa in sig på en ca 4 tim kurs och fick massor av ljus med sig hem. Mathias kom oxå förbi och tillsammans doppade vi två pinnar med vekar. Som tack fick pojkarna med sig  var sitt ljus hem :)

Det blev till att fiska i fiskdammen. Tog lilla nappet för 20 kr. Fick en biljett till karusellerna på skansen i maj månad värd 30 kr, godis reflex och bil till Mathias . Martin fick studsboll, turtels krlistermärken och godis och så klart karusellbiljett.

Mysiga stånd på Bollnästorget.
Vi testade även vinst varje gång och killarna fick varsinn påse som innehöll, vantar, godis och nalle. Martin har slagit in sin nalle som var riktigt fin till lillsyrran i julklapp =)

Det enda djur vi såg var en tam ekorre och ett par påfåglar som Martin matade med korvbröd.

Mathias blev nöjd fick en granplanta av Södra. Minns att jag fick en sist jag var på julskyltningen oxå. Mathias har önskat sig en gran i julklapp så idag fick han en!!

Enda anledningen att Daneil var sugen på Skansen var att hans kompis Alex jobbade i snickarboden där. Så vi var självklart där och tittade på deras sniderier.

Jag och pojkarna passade även på att kika in i grannhuset.

Glasbruket. Spännande såg vi på när de blåste julgranskulor och glasfåglar.
Finns en liten drömm i mig att få pröva på glasblåsning, men det är så dyrt.

Så var vi klara med vårat Skansen besök för iår. Skoj och toppen väder även om det inte var någon snö.

Tog rulltrappan ner till stora entren och hann precis med spårvagnen som tog oss till strandvägen där bilen stod parkerad.

Idag har jag även fått upp julgardinerna i pojkarnas rum och köket. Julstjärnor i pojkarnas rum vårat sovrum och vardagsrum och kök. Adventsstaken står på bordet och väntar på att få bli tänt imorgon. Mmmm mysigt med första advent. Synd bara att det inte är första december, för båda killarna väntar massor på att få öppna första luckorna i sina tre kalendrar. En lego och två choklad per unge :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0