Kolmården 14 maj.

Vilken härlig dag. Toppen väder och alla på bra humör, sugna  på utflykt.

Det började redan i bilen. Jag hade löpt varsitt blixten påskägg (urförsäljning på coop ;-) till killarna. Så de hade lite att pyssla med i bilen. Tog ca 1 tim 15 min till Kolmården.

En av anlednigarna till att jag ville åka idag var att det var DN-korts dag på Kolmården. Alla med DN-kort fick 100kr rabatt per person på entré. Så det blev för oss 400kr billigare :-) Så nu klarade vi entrén på strax under tusenlappen för oss fyra. Jag har ju inte DN men vi har den på jobbet och jag råkade komma över kortet, så då är det ju bara att utnyttja erbjudandena.

Vi började i Bamses Värld, hann med en teaterföreställning.

Så prövade vi det mesta i Bamses värld.

Martin var super duktig i armgång.

Nu önskade jag att jag hade tillgång till mina gamla bilder som ligger på den krschade hårddisken. Tog nämligen en bild på killarna vid denna Bamse skylt för två årsen när vi var här senast. Skrev ett inlägg om det här i början av mitt bloggande, men då hade jag inte fått fart på bilderna. Puh då hade jag inget hår och var mitt uppe i cellgifter.

Tekopparna är en rolig karusell.


Dagens största händelse för Mathias var iaf att få träffa Bamse och "nalle" skutt (som M kallar Lilleskutt)
Han kramade om dem två ggr och var super nöjd.

Martin är en så himla bra storebror som är duktig och tar hand om sin lillebor. Lillkillen har rätt mycke spring i benen och då är det bra att ha Martin tillhands.


Sen bar det av mot djuren. Det behövs en vagn här för små killar. Blir rätt lång avstånd.

Vi hade sån tur att vi fick se påfågeln från sin finaste sida.

Mathias körde elbil med gas hjälp av super brorsan.

Intresserade killar kollade in rovfåglar.

Så blev det lunchpaus, hade med pasta och köttbullsallad. Alltid lika uppskattat.
Härligt väder hela dagen. Toppen!!

I och med att det var DN-korts jippo så fick alla barn som visade upp DN-kortet en påse. Jag råkade säg att vi var två vuxna och tre barn så Jonte här hemma på gatan fick en påse han med. Varje påse innehöll: DN vatten flaska, Tom & Jerry lördagsgodispåse, regnponcho, Bamseplåsterask och ett nyckelband.



Så var det dags för delfinshowen. Förväntansfulla killar.


De var super duktiga som vanligt och det är så härligt när delfinerna ser så nöjda ut, som de har super skoj.

Det blev ju ingen vila för Mathias idag så efter delfinuppvisningen så var han rätt trött och fick varva ner med tuttis ett tag.
Förra gången vi var här så åkte man sin egen bil som safari genom alla djurhagar. De har nu gjort om turen och fr.o.m. 30 apri 2011 åker man nu kabinbana runt och tittar på alla djur i deras inhäng.



Super mysigt att sväva ovanför djuren. En röst berättade om vilka djur vi skulle se och lite fakta. Tex en älgshorn kan växa upp till 2 cm per dygn. Vi såg under denna tur på 28 min: Björnar, lejon,prärievarjar, horndjur,zebror, giraffer m.m.

Ibland åkte man nära marken, endast 2 meter och ibland högre än trädtopparna.




Jag och Daniel hann med två glassar under dagen killarna nöjde sig med en :-)


Titta en apa, många roliga djur har vi sett idag.


Två nöjda killar efter en toppen dag.

 Fyra min senare såg det ut så här. Gissa om killen var trött. En halv timma senare sov även storebor.

Ja Kolmården rekomenderar jag varmt. Helt klart nöjda allihopa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0