..rakad skalle med peruk....

Idag åkte jag in till perukmakaren i stan. Eftesom Daniel klippt av min super tova igår och jag bara hade kala fläckar i nacken och lite lugg och långa tester vid öronen så hade jag kepa nerdragen på vägen dit. Kändes ganska bra, hade ju lite hår som stack ut iaf.

När man är hos min perukmakar får man gå in i ett eget bås, det är väl skönast för alla att man slipper visa sig kal. Jag
drog av kepan och hon fick raka av allt. Det var ju inte så mycket kvar, men det blev en hög på golvet. Imorse när jag dushade fick jag tömma silen två ggr för det var så fullt med hår. Jag som trodde vi tog av så mycket igår att det inte fanns så himla mycke hår kvar.
Vi började prova en peruk och den var fin i färgen, sen tog vi en till men den såg ut som det var rosa och superblonda slingor, sist provade vi den de hade haft hemma sist och den kändes tokblond. Så jag bestämde mig för den första, när vi la en slinga från mitt hår på den såg man den nästan inte så det kändes bra.

Hon började med att ta av ca 1dm på längden, klippte ur den längst ner bytte sida på benan ( så jag fick mitt vanliga håll) och så sydde hon in den så den skulle följa min huvudform. Allt tog ju en stund, hon klippte den inte när den satt på mitt huvud utan gick ut och fixade det någon annanstans.

Sen köpte jag ett skötselkitt för 300:- shampo, balsam, balsamspray, ställning att ha peruken på och en borste. Man får oxå lösögonfransar max 6 par / utag 12 per år tror jag det var. Men man måste köpa lim till dessa själv. Jag tog ut 6 st några olika, väldigt tveksam till att jag kommer att använda dessa. Men om fransarna faller av så kanske, det är inte helt vanligt att man blir utan sånna.

När jag gick från perukmakaren hade jag peruken på mig, men efter 10 meter så satt jag på kepan ovanpå. Kändes inte alls bekvämt att gå så på stan. Kände många blickar, men sträckte på mig och tänkte på något skoj (typ Mathias) så jag såg glad ut och gick vidare. Tunnelbanan var jobbig, där sitter man så länge och man vet ju själv hur man är när man somnar med blicken på någon....mycket än nog inbillning oxå.

Väl hemma så blev Mathias super glad som vanligt att se mig, vilken tur var lite orolig att han skulle tycka jag såg konstig ut, han tittade lite extra när jag tog av peruken och satt på mig en kepa. Men man får ett leende så fort man ler till honom, så är allt bra.

Nu på kvällen var jag till ICA och handlade och hade peruken och kepa och då kändes det bra. När man rufsat till den och klämt på kepan kände jag mig trygg och tänkte inte på peruken.
Den lilla stubb som finns kvar på huvudet sticks och den blir som kardborre mot peruk och kepa, hoppas den ramlar av snart. Skulle vilja vara len och fin tills det ska växa ut igen.

När jag är kal känns det extra viktigt att man sminkar sig så man inte ser sjuk ut. Idag använde jag en del av de vi fick på kursen, puder och läppenna och läppstift utöver de vanliga.

Försökte hämta sprutan idag på apoteket som jag beställde i torsdags och ska ha på torsdag, men den hade inte kommit och de visste inte om/när den skulle komma hem. Fick sitta och vänta länge på apoteket och de försökte ringa leverantören. Tillslut fick de tag på dem och kunde lova att jag får hämta den på onsdag efter 3 (låter som ett radioprogram).
Imorgon är det dax att ta kortisonet igen och ett piller till för magen och så ska jag på droppin på provtagning hos vårdcentralen.

Oj va långrandig jag blev idag då, sånt som händer.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0