Jaha då var första kuren klar...

Nu så har jag fått min första cellgiftsbehandling. Mår fortfarande bra!

Kom till SÖS 08:40 efter att ha setat i bilkö 20 min mellan Liljeholmen och Hornstull, tur man är ute i tid. Jag är ju inte van att se dessa köer, kör ju inte bil i stan vid den tiden normalt.

Vi hade ju slagit ihop två träffar idag, info och första behandling. Så vi gick igenom lite praktiskt om vilka mediciner jag ska ta nu efteråt om jag får problem, illamående och förstoppning.
Imorgon någon gång mellan 13-16 ska jag gå in till grannen och be om hjälp att få sprutan i magvalken, tur man har en :-)
Den kunde ge extra bivärkningar, som ont i leder och kropp. Eventuellt kommer jag då behöva ta vanliga värktabletter. Men det visar sig.

Nå välsen var det dax att sätta nål, nästa kur (som de kallar det, låter ju som man är på spa) kommer vi att lägga in en ca 45 cm lång slang från överarmen ner i mot börstet i något blodkärl. För att inteskada kärlen, det ska visst vara skonsammare. Låter inget skoj men är i princip smärtfritt sa sköterskan.
Nu körde vi vanlig nål, först fick jag en injektion mot illamående, sen en påse röttmedel tog 25 min då var det bra om man försökte ligga ganska still. Det var inte så bra om det kom på villovägar från kärlen. Det gjorde också att man kissar rött, ingen fara. Sen kom nästa påse som också tog 25 minuter, efter den frågade hon hur jag kände i näsan. Men det kändes inget konstigt tyckte jag.
Så kom den sista påsen, då satt sköterskan kvar för att kolla att jag inte fick en allergisk reaktion. Efter ca 30ml fick jag hosta och lite tungt över bröstet, så vi gjorde en paus och injiserade mera kortison innan hon förlängde tiden på den påsen från 1 tim till 1½tim, då kände jag inte något mera konstigt. Under den sista påsen fick jag ha fingrarna i is, det var visst bra för naglar och nagelband. Då kom inte medlet ända ut i topparna och lindrade visst biverkningar på naglarna (låter som ett i-lands problem i det hela stora men men)
Fick också ett kitt med mandelolja till nagelbanden och ett stärkande lack och mjukgörnade kräm och en nagelfil.
Och jag måste erkänna, jag gillar allt som är gratis. Gratis är gott!

Jag blev också inbjuden till en makeupkurs "Look Good...Feel Better" för kvinnor som behandlas för cancer. Jag bokade in den 11 maj skulle ta två timmar och man får en necessär med pridukter att ta med hem. Gratis är gott!
Den här kursen är sponsras av de ledende kosmetikaföretagen i Sverige som skänker produkter till oss, fatta va snällt.

Ja ha då är det bara att vänta och se om det blir någon biverkan, ska iaf äta betapred idag och imorgon sen sluta tvärt. Sen ska jag ta piller mot illamående ikväll och 2 ggr per dag imorgon och övermorgon.

Mathias och mormor har haft det bra idag, de har varit på Öppna förskolan och lekt och handlat på deras loppis, gått promenader och sovit, ätit och sovit igen. Opps nu vaknar han och är nog sugen på mellis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0